De Gutenberg editor van WordPress is een nieuwe manier van opbouwen van paginacontent. De mogelijkheden zijn momenteel echter nog wat beperkt, waardoor veel gebruikers weer terugschakelen naar de klassieke editor. Eén van de beperkingen van de Gutenberg editor is het feit dat er geen mogelijkheid is om snel nofollow links te maken.

Wat is een nofollow link?

TL;DR: nofollow is een waarde van de rel attribuut in een hyperlink html-tag. Het rel attribuut vertegenwoordigt de relatie tussen de pagina op jouw website waar de link op staat ten opzichte van de gelinkte pagina, en deze vertelt de zoekmachines de link niet te volgen.

Zoekmachinegigant Google definieert nofollow links als volgt:

Methode waarmee webmasters tegen zoekmachines kunnen zeggen dat ze de links op een bepaalde pagina of een specifieke link niet moeten volgen.

Een hyperlink heeft standaard de volgende structuur:

<a href="https://voorbeeld.nl">Dit is een link</a>

Een nofollow link ziet er als volgt uit:

<a href="https://voorbeeld.nl" rel="nofollow">Dit is een nofollow link</a>

Het gebruik van nofollow links heeft wanneer je links naar externe websites op je eigen website plaatst voordelen voor de SEO (zoekmachineoptimalisatie) van je website.

Wanneer je een nofollow link toevoegt aan je pagina, dan doet dit geen afbreuk aan de waarde van je eigen pagina, en kent het ook niet veel extra waarde toe aan de gelinkte pagina.

Momenteel voegt WordPress automatisch de waardes NoOpener en NoRefferer waardes toe aan de rel attribuut van een link wanneer je de link opent in een nieuw tabblad/venster. Kort gezegd voorkomen deze waardes dat de site waar je naar linkt enige invloed heeft op de inhoud van je eigen pagina, en maken je website dus veiliger.

Wanneer voeg je nofollow toe aan je links?

Plaats je bijvoorbeeld betaalde advertorials en review-artikelen, dan moet je van Google officieel gebruik maken van een nofollow-link. Wanneer je dit niet doet, en Google ziet toch dat je een betaalde follow-link op je pagina gebruikt, dan kan je hiervoor bestraft worden; de pagina daalt dan in de index van Google, en dat lijkt me iets dat je graag wil voorkomen.

Nofollow links toevoegen met Yoast SEO

Gebruik je de plugin Yoast SEO? Dan is het toevoegen van een nofollow link heel eenvoudig. Yoast SEO heeft namelijk een ingebouwde optie om links met één klik nofollow te maken.

In bijvoorbeeld dit artikel over de AVG/GDPR wetgeving maken we gebruik van externe links om meer achtergrondinformatie te kunnen geven. Aan de externe links voegen we de waarde nofollow aan het rel attribuut toe.

Selecteer allereerst de tekst waaraan je de link wil toevoegen, en klik op het link-icoontje in de toolbalk die boven het testblok verschijnt. Vink vervolgens de optie Zoekmachines zouden deze link moeten negeren (als nofollow markeren) aan. Je link is nu een nofollow link.

Een nofollow link toevoegen in Gutenberg met Yoast SEO

Nofollow links handmatig toevoegen in Gutenberg

Gebruik je Yoast SEO niet? Dan kan je alsnog handmatig (en ietwat omslachtig) nofollow links maken wanneer je (net als wij) gebruik maken van de Gutenberg editor. Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan vooral verder.

Selecteer allereerst de tekst waaraan je de link wil toevoegen.

Een nofollow link toevoegen in Gutenberg

Plak de link in het tekstvakje (1) en klink rechtsboven op Link instellingen (2). Selecteer dan de optie Opent in nieuwe tab (3) en sla de link op (4) door op het pijltje naast de url te klikken.

Een nofollow link toevoegen in Gutenberg

Klik op het blokje met de drie puntjes (Meer opties (1)), en vervolgens op Als HTML bewerken.

Een nofollow link toevoegen in Gutenberg

Je zal zien dat de rel attribuut van de link de waardes noreferrer en noopener al heeft.

Een nofollow link toevoegen in Gutenberg

Voeg de waarde nofollow toe aan de rel attribuut.

Een nofollow link toevoegen in Gutenberg

Klik vervolgens weer op de knop Meer opties (1), en kies dan voor Visueel bewerken (2). Je schakelt nu weer terug naar de ‘gewone’ weergave van de tekst.

Een nofollow link toevoegen in Gutenberg

De link is nu nofollow, en zoals eerder gezegd maakt je pagina’s een stuk betrouwbaarder. Zowel voor de zoekmachines als je bezoekers. Het is helemaal niet zo moeilijk, en als je het een paar keer gedaan hebt gaat het bijna als vanzelf.

Herhaal bovenstaande stappen voor alle uitgaande links op je pagina’s, blogberichten, advertorials en review-artikelen.

Beoordeel deze post:

Gemiddeld: 1 / 5. Aantal beoordelingen: 1

Nog geen beoordelingen

Whoops! 😔

Zou je ons willen laten weten hoe we (deze post) kunnen verbeteren?